ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Ольга Геннадіївна Косенчук Державна установа «Український інститут розвитку освіти», Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2022-32.138-155

Анотація

Статтю присвячено проблемі формування соціально-громадянської компетентності у дітей дошкільного віку. Автором проаналізовано сучасний стан проблеми формування соціально-громадянської компетентності дошкільників у закладах дошкільної освіти, проведено аналіз чинних нормативних документів; охарактеризовано понятійний апарат досліджуваної проблематики; визначено форми, методи, засоби формування соціально-громадянської компетентності у закладах дошкільної освіти; акцентовано увагу на створенні освітнього середовища, яке базується на демократичних цінностях.

Відповідно до Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) (2021) визначена нова ключова компетентність – соціально-громадянська. Автор статті є співавтором робочої групи розробників Державного стандарту дошкільної освіти. Тому, велика увага у статті приділена дослідженню даної проблематики. Визначено основні види діяльності (ігрова, комунікативна, здоров’язберігальна, художньо-естетична, пізнавально-дослідницька) у процесі яких формується соціально-громадянська компетентність, надано їм характеристику через призму емоційно-ціннісного ставлення, сформованість знань; життєві навички; участь батьків. Проаналізовано змістовний компонент формування соціально-громадянської компетентності в умовах ЗДО, доведено, що формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку відбувається у перебігу різних форм роботи з використанням відповідних методів та засобів. У статі запропоновані форми, методи та засоби, які можуть варіюватися й застосовуватися комплексно у закладах дошкільної освіти.

Визначені основні компонентами демократичного устрою життя у ЗДО та надано їм характеристику.

 

Обґрунтовано особистісні цінності вихователя, його життєвий досвід є значущими у забезпеченні умов щодо формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.

Ключовим лейтмотивом у статті є ідея автора що громадянами не народжуються, а ними стають. Соціально-громадянська компетентність має стати стрижнем майбутнього громадянина України. Заклади дошкільної освіти мають стати осередками формування демократії, де всі мають можливість висловлювати свою думку, бути почутими, беруть активну участь, мають можливість проживати демократію. Безумовно, в таких умовах діти отримують ціннісний досвід, приймають активну участь, стають активними учасниками, суб’єктами діяльності, а не тільки виконавцями доручень дорослих. Доведено, що формування соціально-громадянської компетентності у дітей дошкільного віку сприятиме тому, що діти навчатимуться бути ініціативними, приймати рішення, брати на себе відповідальність, висловлювати свої емоції та думки, відчути що інші їх поважають і ця повага проявляється в дії.

Біографія автора

Ольга Геннадіївна Косенчук, Державна установа «Український інститут розвитку освіти»

кандидат педагогічних наук, доцент, начальниця відділу дошкільної та початкової освіти

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-26