«ЗАКОН ЯНТЕ»: ЙОГО МІСЦЕ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ДАНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2021-31.123-131Анотація
У статті аналізуються особливості системи дошкільного виховання Данії, зокрема акцентовано увагу на впливові неофіційних правил поведінки, які побутують в скандинавських країнах, відомих як «Закон Янте» на методику виховання дітей дошкільного віку. Актуальність даної проблематики визначається кількома чинниками. Поперше, саме скандинавські країни (Норвегія, Швеція, Данія, Ісландія) є країнами з одним з найвищих рівнів життя, високими соціальними стандартами, що спонукає нас до вивчення їхнього досвіду. По-друге, ці країни традиційно мали тісні (політичні, економічні, культурні) зв’язки з Україною. Сьогодні актуальним є врахування виховних принципів скандинавських країн у процесі реформування освітньої галузі України. Особливий інтерес становить система освіти Данії. Саме там мешкає найщасливіша нація в світі. Попри те, що навіть в самій Данії поширеним є міркування, що «Закон Янте» (став відомий завдяки твору дансько-норвезького письменника Акселя Сандемусе «Втікач перетинає свій слід», виданому у 1933 р.) давно став анахронізмом і його вплив не прослідковується в житті сучасного суспільства Данії, Швеції чи Норвегії (противники «Закону» наголошують, що він пропагує знищення індивідуальності, сірість, безініціативність, схильність залишатися в тіні інших), автор доводить, що, по-перше, принципи «Закону Янте» досі діють, визначаючи особливу так звану скандинавську ментальність мешканців Північної Європи. По-друге, власне в самому «Законі» закладені цілком позитивні принципи, які спонукають до формування відчуття колективізму, взаємоповаги, пріоритету суспільних інтересів, скромності тощо. Насамкінець, у статті на прикладах побудови взаємин між дітьми, дітьми та педагогами у дошкільних закладах Данії доводиться теза, що саме означені принципи домінують у системі виховання маленьких представників «найщасливішої нації у світі».