Формування іншомовної стратегічної компетентності на практичних заняттях з німецької мови у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-203-212Ключові слова:
стратегічна компетентність, прямі навчальні стратегії, непрямі навчальні стратегії, стратегії запам’ятовування, когнітивні стратегії, компенсаторні стратегії, метакогнітивні стратегії, емоційні стратегії, соціальні стратегіїАнотація
Стаття розглядає важливість формування іншомовної стратегічної компетентності у здобувачів вищої освіти, оскільки вона, разом із мовною, мовленнєвою, лінгвосоціокультурною та дискурсивною компетентностями, є складовою іншомовної комунікативної компетентності, тому є важливою в процесі вивчення іноземної мови. Метою дослідження є виявити особливості формування стратегічної компетентності здобувачів вищої освіти на практичних заняттях з німецької мови у закладах вищої освіти та окреслити можливості її формування.
Виявлено, що у методичній літературі стратегічну компетентність трактують як здатність досягати цілей комунікації, уміння компенсувати труднощі у спілкуванні та недостатню мовну, мовленнєву та лінгвосоціокультурну компетентність, використовуючи вербальні й невербальні засоби в процесі спілкування. Наголошено, що оволодіння стратегічною компетентністю уможливлює полегшення процесу вивчення іноземної мови, забезпечує формування свідомого ставлення здобувачів вищої освіти до нього і керування означеним процесом.
Наголошено, що у методичній літературі виокремлюють прямі та непрямі навчальні стратегії.
Розглянуто особливості формування прямих навчальних стратегій (стратегій запам’ятовування, когнітивних та компенсаторних стратегій) та непрямих (метокогнітивних, емоційних та соціальних стратегій).
Зазначено, що оволодіння іншомовною стратегічною компетентністю здобувачами вищої освіти є важливим чинником підвищення рівня їхньої комунікативної компетентності. Наголошено, що основне завдання майбутнього учителя іноземної мови – не лише оволодіти іншомовною стратегічною компетентністю, а й уміти сформувати її у здобувачів освіти в процесі професійної діяльності.