Використання методу guided discovery в навчанні іноземної (англійської) мови здобувачів вищої освіти

Автор(и)

  • Тетяна Олинець Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8554-6894

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-170-181

Ключові слова:

іноземна мова, метод guided discovery, граматична компетентність, комунікація, здобувачі вищої освіти

Анотація

У статті висвітлено проблему використання методів навчання іноземної (англійської) мови у закладі вищої освіти, які б дозволяли зреалізувати знання, уміння, навички здобувачів вищої освіти для розв’язання конкретних іншомовних комунікативних завдань у реальних життєвих і професійних ситуаціях. Описано guided discovery як ефективний студентоорієнтований метод у навчанні граматики, який підвищує рівень активності та взаємодії на заняттях іноземної мови.

Розглянуто класифікацію методів навчання іноземної мови за диференційованими ознаками. Зазначено, що добір методів, які використовувалися в закладах освіти, завжди залежав від соціальних потреб суспільства, визначав мету, зміст навчання іноземних мов і вибір конкретної мови. Визначено, що граматична компетентність – це здатність людини до коректного граматичного оформлення своїх усних і писемних висловлювань та розуміння граматичного оформлення мовлення інших людей. Схарактеризовано основні компоненти граматичної компетентності: граматичні навички, граматичні знання, граматичну усвідомленість.

З’ясовано, що в сучасній методиці викладання іноземних мов використовуються два основні підходи до навчання граматики: дедуктивний та індуктивний. При дедуктивному підході викладач спочатку презентує граматичне правило, а потім студенти використовують його у мовленні. Індуктивний підхід передбачає, що студенти самі виводять правило через виконання завдань. Guided discovery, відомий також як індуктивний підхід, є методом, за якого вчитель спочатку надає учням приклади граматичної структури, а потім організовує їх роботу щодо самостійного виведення правил. Окреслено п’ять етапів використання методу guided discovery для навчання граматичної структури: вибір відповідного контексту; уважне вивчення та аналіз значення, форми та вимови структури (MFP – meaning, form and pronunciation); формулювання граматичного правила; виконання практичних завдань; добір контексту для переходу до вільної практики (freer practice). Подано фрагмент навчання граматичного матеріалу з використанням методу guided discovery.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Олинець, Т. (2025). Використання методу guided discovery в навчанні іноземної (англійської) мови здобувачів вищої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика, (38), 170–181. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-170-181