Здатність до захисту прав суб’єктів освітнього процесу як складова професійної компетентності корекційних педагогів

Автор(и)

  • Світлана Миронова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9418-9128
  • Ірина Марціновська Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2203-4047

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-145-157

Ключові слова:

професійна компетентність, захист прав, суб’єкти освітнього процесу, корекційні педагоги, діти з особливими освітніми потребами, мобінг, булінг

Анотація

Стаття присвячена проблемі готовності корекційних педагогів до ефективного відстоювання як власних законних прав, так і прав інших учасників освітнього процесу, зокрема учнів з особливими освітніми потребами (учнів з ООП), їхніх батьків, колег. Аналіз наукових публікацій виявив недостатню кількість досліджень цієї проблеми в контексті специфіки спеціальної освіти. Метою публікації є представлення результатів дослідження, спрямованого на вивчення рівня поінформованості корекційних педагогів стосовно законних прав і механізмів їхнього захисту, ідентифікацію стратегій поведінки, які вони використовують у різноманітних конфліктних ситуаціях. Аналіз результатів дослідження свідчить, що, незважаючи на загальне розуміння терміну «булінг» корекційними педагогами, рівень обізнаності щодо поняття «мобінг» є нижчим. Значна кількість опитаних особисто були свідками проявів цькування в освітньому середовищі, зокрема щодо колег, учнів з ООП, їхніх батьків. При цьому, майже половина респондентів повідомили, що й самі неодноразово опинялися в неприємних ситуаціях, особливо під час інклюзивного навчання, де вони часто стикаються з недостатнім розумінням специфіки своєї роботи, її знеціненням. Аналіз типових реакцій на випадки цькування виявив, що значна частина опитаних схильна обирати пасивні стратегії поведінки, що негативно впливає на їхню самооцінку та емоційний стан. Більшість респондентів продемонстрували високий рівень громадянської свідомості, висловили готовність активно захищати людину, яка стала жертвою булінгу в освітньому середовищі. Майже всі опитані вважають необхідним формування в учнів здатності до самостійного захисту власних прав, честі, гідності в різних життєвих ситуаціях. На підставі всебічного аналізу отриманих емпіричних даних були сформульовані практичні рекомендації з вдосконалення професійного розвитку корекційних педагогів, в тому числі й наведено приклад програми підвищення кваліфікації.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Миронова, С., & Марціновська, І. (2025). Здатність до захисту прав суб’єктів освітнього процесу як складова професійної компетентності корекційних педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика, (38), 145–157. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-145-157