Методика аналізу історичних фактів як спосіб активізації критичного мислення здобувачів вищої освіти

Автор(и)

  • Оксана Горбатюк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1506-2664
  • Володимир Дубінський Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-0661-6802

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-109-119

Ключові слова:

історична освіта, заклади вищої освіти, критичне мислення, аналіз, аргументація, модернізація, здобувачі вищої освіти, історичний факт

Анотація

Швидкоплинний глобалізований динамічний світ сьогодення зазнає різких та часто радикальних соціально-економічних змін. Нинішні реалії, вимоги до випускників закладів вищої освіти вимагають змін у підготовці практичних фахівців, які, в першу чергу, повинні бути готовими до інновацій та модифікацій упродовж усього трудового шляху. Готовність до змін, розвиток soft-skills, використання критичного мислення є важливою умовою успішності сучасного спеціаліста своєї справи. Мета нашого дослідження – теоретичне обґрунтування з аналізом практичного застосування методики аналізу історичних подій та фактів в ході освоєння історичної науки з метою підготовки практичних фахівців і формування навиків критичного мислення в студентів. Проаналізовані вітчизняні та закордоні публікації вказують на очевидну тенденцію відмови від класичних підходів у викладанні історії та застосуванні таких методик, що сприяють активації критичного мислення в оцінці історичних фактів та формуванні здатності аргументованої оцінки перебігу історичних подій. Таким чином, історична освіта стає не пасивним процесом засвоєння фактів, а активним процесом дослідження. Викладач у цьому випадку стає наставником, а не непохитним авторитетом, дозволяючи здобувачу освіти досліджувати та розвивати аналітичні здібності. Такий підхід сприяє формуванню компетентних, критично свідомих спеціалістів, здатних беземоційно аналізувати факти, робити висновки, змінити підходи до вивчення та викладання. Базуючись на отриманих теоретичних результатах, заплановано перевірку сформульованої теорії покращення розуміння та засвоєння історичної науки через аналіз історичних фактів на основі оцінки успішності студентів-істориків в опануванні історичних знань за визначеними темами порівняно з класичними підходами освоєння історичної науки з подальшим аналізом здатності здобувачів вищої освіти обґрунтовувати висновки з обговорюваних подій та фактів, а також їх наслідків для країни і світової історії загалом.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Горбатюк, О., & Дубінський, В. (2025). Методика аналізу історичних фактів як спосіб активізації критичного мислення здобувачів вищої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика, (38), 109–119. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-109-119