Еволюція компонентів викладачів: сучасний погляд
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-61-73Ключові слова:
здоров’язбережувальна компетентність, викладачі, педагогічна діяльність, цифрові технології, підвищення кваліфікаціїАнотація
Здоров’язбережувальна компетентність викладачів є важливим компонентом сучасної освітньої системи, що відображає здатність педагогів зберігати власне здоров’я та сприяти формуванню здоров’язбережувальної культури серед здобувачів освіти. З розвитком освітньої парадигми концепція цієї компетентності зазнала значних змін, що визначають її еволюцію. Мета дослідження – проаналізувати еволюцію компонентів здоров’язбережувальної компетентності викладачів у контексті сучасних зміни сучасної освітньої парадигми. Використовувалися теоретичні методи дослідження, зокрема аналіз наукових джерел, що дозволило простежити етапи розвитку здоров’язбережувальної компетентності викладачів. Також застосовувалися методи узагальнення і порівняння для визначення основних компонентів цієї компетентності. Дослідження виявило основні етапи еволюції поняття «здоров’язбережувальна компетентність» у контексті педагогічної практики. Спочатку вона була орієнтована лише на фізичне здоров’я педагога, згодом розширилася, включивши психічні, соціальні та особистісні складові здоров’я. Більш того, у процесі розвитку було визначено три основні моделі здоров’язберігаючої компетентності: медико-гігієнічна, психолого-педагогічна та соціально-культурна. Встановлено, що сучасні підходи включають інтеграцію цифрових технологій і врахування соціально-культурних чинників у формуванні здоров’язбережувальної культури в освіті. Здоров’язбережувальна компетентність викладачів продовжує еволюціонувати, переходячи від традиційних підходів до комплексного розуміння здоров’я як багатовимірного явища. Сучасні методи її формування включають цифрові технології, активну педагогічну підтримку в кризових ситуаціях і сприяння розвитку здоров’язбережувальних заходів серед студентів. Окреслено важливість подальших досліджень в сфері використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі та підвищення кваліфікації викладачів.