Канадська модель шкільної історичної освіти

Автор(и)

  • Сергій Копилов Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3634-5276
  • Володимир Дубінський Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-0661-6802
  • Іван Боровець Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7132-9901

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-21-43

Ключові слова:

Канада, шкільна історична освіта, багаторакурсність, національний наратив, мультикультурність, методичні розробки, медіаресурси, навчальні програми, Онтаріо, Квебек

Анотація

У статті розглянуто характерні риси та особливості навчання історії в закладах середньої освіти Канади. Упродовж кінця ХХ – перших десятиліть ХХІ ст. простежується конкуренція наднаціонального модерністського та національно патріотичного методологічних підходів. Для першого є характерними схематизація, соціологізація історії, альтернативність у формуванні історичної свідомості учнів, а другий орієнтований на стрижневу роль на уроках історії традиційного національного гранд-наративу. Оскільки Канада є одним із найяскравіших прикладів багатонаціональної держави, то сучасною тенденцією є дотримання принципів мультикультурності й толерантності в процесі вивчення школярами історії. Акцентовано увагу не лише на історію французької та британської колонізації Канади, а й розкрито суспільний розвиток корінних мешканців (інуїтів, індіанців, алеутів) та інших національних груп іммігрантів африканського, азійського та європейського походження. Підкреслено рівноправне місце в шкільній історичній освіті всіх членів сучасної канадської політичної нації.

Значними є здобутки канадських методистів у розробці практичних пропозицій для організації уроку історії. Їхні ініціативи спрямовані на загальне зацікавлення та формування історичної емпатії учнів, формулювання завдань дослідницького характеру. Позитивний фон створює також активність низки державних та громадських центрів і освітніх проєктів, які надають методичні матеріали та першоджерела з різних історичних тем. Навчальні програми з історії в провінції Онтаріо демонструють, що в роботі з учнями надається перевага модерністському методичному інструментарію. Натомість вивчення історії школярами в Квебеку побудоване на основі традиційної національно-патріотичної моделі з обов’язковим вивченням історії на всіх етапах середньої освіти.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Копилов, С., Дубінський, В., & Боровець, І. (2025). Канадська модель шкільної історичної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика, (38), 21–43. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2025-38-21-43