СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ АКМЕОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-36.388-398Анотація
У статті порушуються проблеми сутності акмеологічного підходу в системі професійної підготовки педагога, визначення найбільш характерних ознак цього підходу, а також умов його практичної реалізації на етапі розбудови компетентнісної, особистісно зорієнтованої освіти. У цьому контексті проаналізовано тенденції розвитку освітньої галузі, зокрема професійнопедагогічної освіти, а також проаналізовано підходи науковців щодо трактування сутності акмеологічного підходу. Визначено особливості, що є найбільш актуальними для забезпечення її компетентнісної, особистісної зорієнтованості. Доводиться високий рівень залежності впровадження акмеологічного підходу в систему загальноосвітньої діяльності школяра та систему професійної підготовки педагога, зокрема формування реального досвіду самоорганізації освітньої діяльності на основі досягнення прогнозованого освітнього/професійного успіху. Готовність майбутнього педагога до реалізації компетентнісного підходу (акмеологічна компетентність) трактується як складне полі функціональне утворення, що має ціннісний, цільовий, мотивувальний потенціал і спонукає (на основі само програмування, самореалізації) до досягнення власного акме як у процесі професійного становлення, так і професійної діяльності у майбутньому. Визначено умови практичної реалізації акмеологічного підходу в системі професійної підготовки майбутнього педагога, формування його акмеологічної компетентності. Інтегрально вони стосуються зовнішніх умов, пов’язаних з організацією освітнього процесу на особистісно, компетентнісно зорієнтованій основі, та внутрішніх, які у рамках заданих зовнішніх умов формують здатність студента до самоосвітньої діяльності, програмування професійного розвитку відповідно до власних потенційних можливостей.