РИЗИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПІДГОТОВКИ ВИСОКОКВАЛІФІКОВАНИХ СПЕЦІАЛІСТІВ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-36.219-235Анотація
Актуальність досліджуваного питання та тема статті продиктовані проблемами, які виникли у сфері вищої освіти через повномасштабне вторгнення росії в Україну. Мета наукової публікації полягає у виокремленні та обґрунтуванні ризиків та перспектив у сфері вищої освіти в період воєнного стану. У для реалізації мети дослідження використані теоретичні методи наукового дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, формалізація та моделювання, SWOT-аналіз. До основних ризиків автор відносить: безпекова ситуація та інфраструктура, економічна занедбаність (колапс), зменшення кадрового потенціалу, невідповідність вищої освіти запитам національної економіки, відтік інтелектуального ресурсу («brain drain»), сугестивність освіти, гуманітарна криза. У контексті розвитку технологій та адаптації навчального процесу до різних умов роботи у період воєнного стану та ринку праці, розвитку міжнародної співпраці, інноваційних програм та проєктів, постійного обміну досвідом, розглянуто перспективи підготовки висококваліфікованих спеціалістів у вітчизняних закладах вищої освіти в умовах воєнних подій. Виокремленими перспективами зазначено можливості розвитку міжнародної співпраці для викладачів, можливості організації самостійної роботи студентів з використанням інформаційних технологій, можливості з впровадженням міжнародної допомоги, досягнення цілей стратегії розвитку вищої освіти, розвиток якісних онлайн курсів та підручників, розвиток неформальної освіти, створення Українського глобального університету, що забезпечує безперервність освіти незалежно переміщення чи міграції, та сприяє подоланню наслідків негативного впливу війни на освіту та її учасників. Ґрунтовний теоретичний аналіз засвідчує багатоаспектність порушеної проблеми, можливості подолання ризиків та розвитку перспектив та як наслідок – забезпечення якості вищої освіти. Перспективи подальших наукових розвідок автор вбачає в пошуку шляхів для мінімізації ризиків, які виникли, запобіганні виникненню нових та оптимізації шляхів їх подолання з метою забезпечення якісної підготовки висококваліфікованих спеціалістів в закладах вищої освіти України в умовах війни.