ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-36.115-127Анотація
У статті висвітлено результати експериментально-дослідної роботи, проведеної з метою перевірки ефективності використання здоров’язбережувальних технологій на уроках біології. Дослідження здійснювалося у закладах загальної середньої освіти міста Хмельницького. В експериментальній роботі брали участь 220 учнів 7 – 9 класів і два вчителя біології. Для проведення експерименту були виділені контрольні та експериментальні групи учнів. В експериментальних групах на уроках біології використовувалися здоров’язбережувальні технології. У контрольних групах навчальний процес здійснювався за традиційною системою. Впровадження здоров’язбережувальних технологій передбачало такі етапи: етап цілепокладання, процесуальний етап, діагностичний етап. Основною ціллю використання здоров’язбережувальних технологій на уроках біології було формування здоров’язбережувальної компетентності, складниками якої є когнітивний, мотиваційно-ціннісний і діяльнісний компоненти. Під час процесуального етапу реалізації здоров’язбережувальних технологій використовувалися можливості змісту навчального матеріалу, застосовувалися інтерактивні методи навчання і проєктний метод. Для діагностування результатів використання здоров’язбережувальних технологій на уроках біології визначено критерії і рівні сформованості в учнів здоров’язбережувальної компетентності. Обробка експериментальних даних здійснювалась методами математичної статистики (критерій Пірсона χ2). У результаті узагальнення результатів експериментально-дослідної роботи з’ясовано, що в експериментальних групах, порівняно з контрольними групами суттєво збільшився відсоток учнів високим і достатнім рівнями сформованості здоров’язбережувальної компетентності, натомість зменшився відсоток учнів із середнім і низьким рівнями сформованості здоров’язбережувальної компетентності. Це свідчить про ефективність використання на уроках біології здоров’язбережувальних технологій.