ЕКОЛОГІЧНА ТЕОРІЯ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-36.99-111Анотація
В сучасному світі виникає все більше проблем, пов’язаних із здоров’ям та екологією, що вимагає від нас уваги до питань збереження навколишнього середовища та здоров’я. Одним із ключових аспектів збереження здоров’я та екології є формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. У статті проаналізовано проблему формування у молодших школярів здоров’язбережувальної компетентності засобами екологічної освіти. Сучасні умови реформування галузі освіти мають значний вплив на здоров’я підростаючого покоління. Здоровий спосіб життя розглядається не тільки як важливий соціальний та індивідуальний ресурс, а й як провідний показник прогресу суспільства, ознака гармонійного й комфортного середовища для особистісного самовираження громадян. За результатами проведеного дослідження визначено умови та педагогічні принципи формування здоров’язбережувальної компетентності під час засвоєння екологічних знань, зокрема способом інтеграції освітньої діяльності. Виявлено, що теоретичний матеріал про основні поняття та принципи екології, рівні організації живої природи, взаємодію компонентів екосистем, антропогенний вплив, стратегії збереження та охорони природи, екологічні проблеми та їх вирішення слугують виробленню норм поведінки серед природи; культивування в молодших школярів шанобливого ставлення до навколишнього середовища; розвиток та формування екокультурної особистості; формування здатності застосовувати знання і уміння, спрямовані на збереження здоров’я – свого та оточуючих. Шляхом упровадження спеціальних навчальних програм і заходів, спрямованих на підвищення екологічної обізнаності та розвиток здатності до ведення здорового способу життя, можна досягти значного покращення у цій сфері. Проаналізовано підходи до формування здоров’язбережувальної компетентності через екологічну освіту, досліджено методи та стратегії, які можуть бути ефективними у роботі з молодшими школярами, а також надано практичні рекомендації для вчителів і закладів освіти.