ОСНОВИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ В УКРАЇНІ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ У КОНТЕКСТІ ЗАВДАНЬ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2309-9763.2024-36.31-41Анотація
У статті обґрунтовується актуальність проблеми осучаснення підходів до економічного виховання здобувачів освіти всіх рівнів у зв’язку з новими соціально-економічними реаліями, а також сучасними викликами, пов’язаними з воєнними діями (економіка під час війни), необхідністю повоєнної відбудови країни. Акцентується увага на тому, що модернізація системи економічного виховання молоді має досліджуватись як через призму економічної політики держави, так і з точки зору динаміки історичного розвитку, тобто напрацьованого досвіду економічного виховання, що містить фіксовані національні традиції, ефективні освітні практики, які пройшли випробування часом і ідентифікують національні особливості українців. У статті подано результати аналізу трактування сутності економічного виховання різними ученими, визначено спільні ключові позиції щодо комплексу необхідних економічних знань, практичних умінь, які визначають здатність їх використовувати у конкретних ситуаціях, особливостей економічного мислення та економічної свідомості та економічно значущих якостей особистості. Зазначені позиції аналізуються у контексті актуальних завдань економічного виховання. Зроблена спроба порівняльного аналізу сутності, цілей та змісту економічного виховання здобувачів освіти кінця ХХ – початку ХХІ століття та сьогодення, виявлення його ключових позицій та динаміки їх розвитку в ретроспективі. Усе це в комплексі дає можливість досліджувати політику, концепти, зміст та технології економічного виховання в системі освіти періодів радикальних соціально-економічних змін, пов’язаних з ними викликів, а відтак і відповідних реформ в системі освіти, що обумовлені як актуальною соціально-економічною ситуацією, так і історичними передумовами у комплексі цінних надбань та проблем з властивими для них наслідками.