ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИЧНИХ ОДИНИЦЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Любов Іванівна Артеменко Криворізький державний педагогічний університет, Україна
  • Зінаїда Павлівна Бакум Криворізький державний педагогічний університет Кривий Ріг, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2022-32.191-203

Анотація

Завдання мовної освіти передбачає розвиток компетентних мовців, які застосовуватимуть набуті теоретичні знання в мовно-комунікативній діяльності. Практичному здійсненню усного й письмового мовлення здобувачів належить вивчення синтаксичних одиниць, їх побудова та функціонування. У статті з’ясовано різні підходи до дослідження синтаксису, поміж яких визначено три найважливіших, що переважають під час характеризування особливостей та властивостей системи синтаксичних одиниць(формально-синтаксичний, семантико-синтаксичний, або семантичний і комунікативний, або функційний). Виокремлено низку сучасних(комп’ютерний, когнітивний), які уможливлюють аналіз інших природних властивостей синтаксичних явищ та їх функціонування. Акцентовано на єдності комунікативної організації синтаксичних конструкцій зі структурними та семантичними ознаками. Продемонстровано погляди лінгвістів щодо поєднання аспектів через встановлення взаємозв’язку та взаємодії (логіко-семантичний, логіко-граматичний, структурно-семантичний, функційно-прагматичний). Окрім низки провідних підходів до вивчення синтаксичної будови мови, конкретизовано та обґрунтовано основні, які спрямовані на підвищення рівня знань здобувачів освіти. Отримання учнями практичного досвіду забезпечує прагматичний, який сприяє формуванню вмінь переконливо висловлювати власну позицію. Наголошено, що логічний, комунікативний та когнітивний підходи відіграють важливу роль під час навчання синтаксису, оскільки найповніше сприятимуть розвиткові компетентних мовців, здатних спілкуватися в різних життєвих ситуаціях.

Біографії авторів

Любов Іванівна Артеменко, Криворізький державний педагогічний університет

аспірантка кафедри педагогіки

Зінаїда Павлівна Бакум, Криворізький державний педагогічний університет Кривий Ріг

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри української мови

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-26