СУТНІСТЬ ТА СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • Тамара Володимирівна Скорик Національний університет «Чернігівський колегіум», Чернігів, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-29.352-361

Анотація

Процеси перетворення, що відбуваються в освітньому середовищі України на засадах євроінтеграції та національної ідентичності, потребують визначення нових стратегічних і тактичних орієнтирів у підготовці майбутніх учителів, спрямованості освітнього процесу на розкриття особистісних спроможностей та здібностей студента, на досягнення професійної успішності. У статті здійснено аналіз різних підходів до трактування сутності поняття «професійна успішність» та зроблено висновки щодо узгодженості позицій більшості дослідників в основних аспектах трактування професійної успішності: це інтегративна характеристика суб’єкта діяльності, яка поєднує зовнішню і внутрішню оцінку в модусі «успішна діяльність»; успішність супроводжується позитивним емоційним переживанням, як самого процесу, так і результату. Автор підкреслює важливу роль особистості в досягненні та сталості професійної успішності, її особистісних якостей, здібностей, цінностей та здатності до емоційного переживання діяльності. На основі цих узагальнень професійна успішність вчителя визначається в статті як метакатегорія, тобто комплексний прояв професійної компетентності, педагогічних здібностей, професійно-педагогічних якостей та здатності до самореалізації в професійній діяльності; процес та результат професійної діяльності, який характеризується стійкою спрямованістю на професійний саморозвиток та професійні досягнення, цілепокладання та ціледосягнення, має позитивну зовнішню та внутрішню оцінку. Виділено чинники, які впливають на становлення професійної успішності вчителя (соціальнопедагогічна спрямованість, педагогічна компетентність, професійно важливі якості та психофізіологічні властивості вчителя, з-поміж яких базовими є соціальний та емоційний інтелект вчителя) та компонентні складники професійної успішності вчителя: мотиваційно-ціннісний, компетентнісний, поведінковий та особистісний.

Біографія автора

Тамара Володимирівна Скорик, Національний університет «Чернігівський колегіум», Чернігів

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри мистецьких дисциплін

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-25