ГОТОВНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ЕМОЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ЕМОЦІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ

Автор(и)

  • Наталія Василівна Гудима Кам’янець-Подільський національний університет імені Івaнa Oгієнкa, Кам’янець-Подільський, Україна
  • Наталія Василівна Мєлєкєсцева Кам’янець-Подільський національний університет імені Івaнa Oгієнкa, Кам’янець-Подільський, Україна
  • Ольга Вікторівна Ковальчук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івaнa Oгієнкa, Кам’янець-Подільський, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-29.266-276

Анотація

Розвиток емоційного інтелекту та формування емоційної грамотності учнів початкової школи передбачає розвиток самосвідомості, навичок усвідомлення своїх і чужих емоцій, уміння керувати своїми й чужими емоціями й ефективно взаємодіяти з людьми. У статті визначено та теоретично і практично обґрунтовано педагогічні зсади формування емоційної грамотності молодших школярів засобами емоційного спілкування; проаналізовано Державний стандарт початкової загальної освіти, типову освітню програму, концепцію «Нова українська школа» щодо формування емоційної грамотності молодших школярів; окреслено чинники методичної підготовки вчителів початкових класів із проблеми дослідження та розвитку емоційного інтелекту і збагачення емоційної грамотності дітей; виокремлено низку методів і прийомів розвитку емоційного інтелекту та формування емоційної грамотності молодших школярів на уроках мовнолітературної освітньої галузі засобами емоційного спілкування. Доведено, що розвивати емоційний інтелект і формувати емоційну грамотність у молодшому шкільному віці необхідно починати з основних емоцій і поступово переходити до їхніх відтінків (читати книги з аналізом настрою й почуттів персонажів; організовувати різні види театрів; проводити ігрові вправи «Вгадай настрій»; моделювати ситуації з життя дітей; демонструвати фотографії, малюнки осіб з основними емоціями й пізніше з відтінками емоцій; малювати «власний настрій», а також близьких, друзів та аналізувати причини настрою; естетично сприймати світ тощо). Тільки системне використання методів і прийомів для розвитку емоційної культури, формування емоційної грамотності загалом, школярів на уроках української мови та літературного читання підвищує інтерес до предмета, активність під час уроку, діти із задоволенням виконують і традиційні, і творчі завдання.

Біографії авторів

Наталія Василівна Гудима, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івaнa Oгієнкa, Кам’янець-Подільський

кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії та методик початкової освіти

Наталія Василівна Мєлєкєсцева, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івaнa Oгієнкa, Кам’янець-Подільський

кандидат філологічних наук, доцент кафедри теорії та методик початкової освіти

Ольга Вікторівна Ковальчук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івaнa Oгієнкa, Кам’янець-Подільський

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методик початкової освіти

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-25