ОСОБЛИВОСТІ СЛОВНИКОВОЇ РОБОТИ УЧНІВ ЛІЦЕЮ ЗАСОБАМИ ПІДРУЧНИКА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Валентина Іванівна Новосьолова Інститут педагогіки НАПН України, Київ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-29.187-195

Анотація

У статті авторка привертає увагу до актуальних питань, пов’язаних із важливістю словникової роботи старшокласників на уроках української мови в умовах реалізації «Концепції Нової української школи». Здійснено аналіз останніх наукових досліджень, державних нормативних документів із проблеми дослідження. Визначено, що складником словникової роботи є процес збагачення лексичного запасу та активізації нових слів у мовленні учнів 10–11 класів. Стверджено, що необхідність такої роботи визначається винятково важливою роллю слова в мовленні, низьким рівнем володіння живим українським словом здобувачами освіти, пріоритетністю ідей гуманізму в освітньому процесі й дисгармонією в системі цінностей сучасних учнів. Визначено, що словникова робота потребує системності й повинна бути добре організованою, педагогічно доцільно побудованою; процес збагачення й активізації словникового запасу учнів може ефективно здійснюватися за допомогою системи роботи, передбаченої засобами компетентнісно спрямованих підручників української мови для учнів 10-го і 11-го класів (авторки Н. Голуб, О. Горошкіна , В. Новосьолова). Проаналізовано дібрані вправи, завдання й запитання, що утворюють цілісну дидактичну систему, спрямовану на досягнення кінцевих результатів, серед яких – розширення словника учнів і активізацію нових слів у їхньому мовленні з метою формування компетентних мовців у процесі вивчення української мови. Зазначено, що рубрики «Слово дня», «Екологія слова» в аналізованих підручниках спрямовані на відточування мовної майстерності, на формування мовного чуття. Зосереджено увагу на важливості урахування текстоцентричного підходу, доцільності вироблення потреби збагачувати мовлення впродовж життя. Подано методичні рекомендації щодо словникової роботи учнів ліцею засобами підручника української мови. Проілюстровано теоретичні положення зразками практичних завдань.

Біографія автора

Валентина Іванівна Новосьолова, Інститут педагогіки НАПН України, Київ

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-25