НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ У КОНТЕКСТІ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2309-9763.2023-34.34-45

Анотація

На тлі російсько-української війни питання національно-патріотичного виховання та функціональна спроможність наявної системи національно-патріотичного виховання стали не тільки питаннями віддаленої перспективи, але нагальною проблемою, що потребує ефективних рішень. Вагому роль у виробленні єдиних підходів до предмета дослідження відіграє ратифікована в червні 2022 року Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України та Заходи щодо її реалізації до 2025 року. Ухвалення під час дії воєнного стану директивних документів такого зразка свідчить про орієнтованість держави на цінності національної ідеї, активного патріотизму, націєцентричного світогляду громадян у прагненні подолати зовнішнього ворога, розбудувати сильну державу та надалі вберегтися від загроз нових війн під впливом слабкості національної системи патріотичного виховання, котра наразі дала можливість проникненню ворожих наративів. Мета статті полягає в концептуалізації поняття національно-патріотичного виховання учнів у контексті російської-української війни. У площині реалізації вказаної мети визначено базові вектори національно-патріотичного виховання учнів, з’ясовано відношення й намічено механізми управління, котрі потрібні для вирішення актуальних питань національно-патріотичного виховання в умовах воєнного стану та в близькій повоєнній перспективі. Для артикуляції питань національно-патріотичного виховання використано праці провідних західних дослідників із проблем виховання патріотизму та формування національного світобачення громадян. Також використано актуальні праці українських дослідників, які обґрунтовують аспекти національнопатріотичного виховання вже з настанням воєнного стану. Окрім того, звернено увагу на давніший та сучасний досвід США в побудові життєздатної стратегії національно-патріотичного виховання. Водночас вказано на недоліки підходів до національно-патріотичного виховання в Україні, які завадили формуванню націєцентричної оптики за 30 років незалежності й уможливили воєнне вторгнення ворожої держави з її імперськими ідеалами й псевдонаративами українсько-російської єдності.

Біографії авторів

Оксана Василівна Горбатюк, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Кам’янець-Подільський

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та управління навчальним закладом

Світлана Вікторівна Поліщук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Кам’янець-Подільський

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та управління навчальним закладом

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-25